Handige tips!

HelpcentrumHandige tips!Tips voor hulpvragers › 5 tips om een goede hulpvraag te formuleren

5 tips om een goede hulpvraag te formuleren

De eerste stap voor het vinden van passende hulp is het schrijven van een hulpvraag. Goede en volledige hulpvragen ontvangen eerder reacties en vergroot de kans op snelle en passende hulp. Dat is precies wat je wilt bij het plaatsen van een vraag toch? Hierbij dus vijf tips om jouw hulpvraag zo te schrijven dat de reacties binnen stromen! 

5 tips voor jouw hulpvraag om de kans op een match te vergroten:

  1. Natuurlijk moet het allereerste wat hulpaanbieders zien meteen pakkend zijn, de titel! Ga voor een titel die een hulpaanbieder enthousiast maakt, die volledig is en duidelijk beschrijft wat je zoekt. Maak hem dus niet te kort, maar ook zeker niet te lang. 
  2. Stel jezelf voor. Wie ben je? Waar wordt je blij van? Waarom zoek je hulp en vooral: waarom is deze hulp voor jou belangrijk? Een hulpaanbieder die weet wat hij of zij voor je kan betekenen en hoe belangrijk de hulp voor je is, zal sneller reageren. 
  3. Wat heb jij nodig om geholpen te zijn? Geef aan wat je hoopt en wenst te vinden. Hulp vragen én hulp bieden zou beiden leuk moeten zijn. Door de verwachtingen en wensen op elkaar af te kunnen stemmen, wordt het alleen maar leuker. Zo weet diegene die jou graag wilt helpen precies wat er van hem of haar verwacht wordt en weet jij zeker dat je de hulp krijgt waar je naar zoekt. Torenhoge eisen zullen afschrikken, maar er samen over praten en open het gesprek in gaan kan er voor zorgen dat jullie toch in eens een fantastische match worden. 
  4. Geef aan wanneer en ook hoe vaak je hulp nodig hebt. Met een duidelijke omschrijving van jouw hulpvraag kunnen hulpaanbieders gemakkelijker inschatten of de hulpvraag bij hen past. Zo komen jullie beide ook niet voor verrassingen of teleurstellingen te staan wanneer het toch niet blijkt te passen in de agenda.  
  5. Positiviteit werkt aantrekkelijk! Steek de hulpvraag dus positief in en zorg ervoor dat vrijwilligers zin hebben om jou te komen helpen. Misschien is niet alles rozengeur en maneschijn, maar wij geloven dat iedereen iets leuks, bijzonders of unieks heeft. Laat dit ook vooral in de hulpvraag naar voren komen. Het is hard nodig dat jij geholpen wordt, maar ook vooral heel erg leuk om jou of jouw organisatie te mogen helpen. Samen is alles namelijk véél leuker. 

Wat je vooral niet moet delen in je hulpvraag: 

De hulpvragen zijn openbaar en dus voor iedereen zichtbaar. Deel geen persoonlijke gegevens zoals achternaam, adres, telefoonnummer of gevoelige informatie via een hulpvraag. Dit soort gegevens kan je met vrijwilligers delen via een persoonlijk bericht.

Heeft dit artikel je vraag beantwoord?