repair cafe geeft apparaten een tweede leven
De 85-jarige Jan Zebel is al 10 jaar vrijwilliger bij Repair Café Hoogvliet. Sterker nog: het café waar kleine apparaten gerepareerd kunnen worden, was zijn idee! Hij vertelt hoe dat zo is gekomen.
Te jong om thuis te blijven zitten
Jan: ‘Ik ging op mijn 57ste met pensioen en vond mezelf te jong om hele dagen thuis te zitten. Dus werd ik vrijwilliger op de wijkbus Hoogvliet. Daar stopte ik mee in het jaar dat ik 75 werd. Maar ook toen was niks doen nog steeds geen optie’.
Minder afval
‘Tijdens mijn zoektocht naar ander vrijwilligerswerk las ik een verhaal over een Repair Café in Vlaardingen waar ze kleine apparaten repareren. Dat trok mij wel, dus ben ik diverse keren langsgegaan. Inmiddels had ik contact met welzijnsorganisatie DOCK en stelde ik voor om ook in Hoogvliet een Repair Café te starten. Mijn argumenten: door kleine apparaten een tweede leven te geven, dragen we bij aan minder afval. En apparaten gaan langer mee, dat scheelt in de portemonnee.’
Foto's: Jan van der Meijde
10 jaar
Inmiddels bestaat het Repair Café 10 jaar. ‘We zijn met 6 mannen en 4 vrouwen’, vervolgt hij. ‘Een fijn team dat goed op elkaar is ingespeeld. Wat we zoal repareren? Onder andere strijkijzers, waterkokers, stofzuigers, koffiezetapparaten, fietsen, radio’s en scheerapparaten. Maar ook kleding, zoals een broek korter maken of een nieuwe rits inzetten.’
“dat gezicht toen zijn raceauto weer werkte... Onbetaalbaar!”
Onbetaalbaar!
Wat de vrijwilligers motiveert om door te gaan, zijn de blije gezichten van tevreden klanten. Jan: ‘Bijvoorbeeld die kleine jongen van een jaar of 6 die samen met zijn moeder langskwam. Zijn raceauto deed het niet meer. Auto uit elkaar gehaald en een draadje dat loszat gesoldeerd. Het gezicht van dat mannetje toen de raceauto het weer deed. Onbetaalbaar!'
'Ook andere klanten zijn blij met ons. Pas kregen we versgebakken boterkoek van een tevreden klant van wie we het strijkijzer hadden gerepareerd.'
Wanneer open?
Repair Café Hoogvliet is iedere laatste zaterdag van de maand van 9.00 tot 12.00 uur open in De Zevensprong (Mosoelstraat 20). De reparatie is gratis, onderdelen regelt en betaalt u zelf. Op 28 september is er koffie met wat lekkers om te vieren dat het café 10 jaar bestaat.
ben jij ook handig?
En wil jij net als Jan het verschil maken met jouw twee rechterhanden? Ontdek wie jouw hulp goed kan gebruiken:
Van nulpunt naar 2.0
Jans verhaal: "van nulpunt naar 2.0" Jan heeft zijn hele leven in de ICT gewerkt. Zijn kennis en vaardigheden zet hij nu in om het verschil te maken voor senioren die niet zo digivaardig zijn en hulp nodig hebben om hun kleinkinderen te bellen, belastingaangifte te doen en meer. "Je helpt mensen echt met belangrijke dingen in het leven, dat is zo waardevol. Het is ook leuk om iemands enthousiasme en vaardigheid voor digitaal van onder het nulpunt te zien groeien naar een dikke 2.0".DigihulpIn 2014 startte Jan als vrijwilliger bij Seniorweb met het verzorgen van groepslessen. Bij Seniorweb krijg je hulp voor allerlei digitale vraagstukken. Het doel is zelfredzaamheid en de hulp is heel praktisch. Zoals helpen bij DigiD, het oplossen van computerproblemen maar ook het leren omgaan met een programma.Nu bezoekt Jan senioren met een digitale vraag thuis. "Ik doe 2 á 3 bezoeken per week. Een bezoek is maximaal 2,5 uur vanwege de grote inspanning.". "Mensen vanuit het niets naar 2.0 brengen! hoe mooi is dat..." Persoonlijke benaderingJan vindt het belangrijk een band op te bouwen met de senioren die hij helpt. "Het is echt een uitdaging om het vertrouwen te winnen van mensen die zo vertwijfeld en bang zijn van alle digitale dingen. Het zijn soms natuurlijk ook echt persoonlijke dingen waarbij je helpt. Het is dan ook fijn dat dit lukt, en dat ik bij Seniorweb hier ook de ruimte voor krijg". Het is soms wel even zoeken: "Hoe stelt de ander zich naar mij op? Waar vind je elkaar? En ook: wat wil iemand nou precies? Goed luisteren dus. Senioren veranderen niet zomaar dus heel belangrijk om goed aan te kunnen sluiten!".Goede afrondingNa een bezoek maakt Jan een rapportage van het bezoek met een fijne handleiding zodat de ander dat er de volgende keer nog eens bij kan pakken. Hij zorgt dus altijd voor een goede afronding: "Je beëindigt de hulp ook pas als de senior echt ‘het kunstje kent’. Daar zorg ik voor!". Ook aan de slag zoals jan? Help met digitale kennis en vaardigheden mensen met computer- en ICT vragen op weg: Ontdekken >
Lees het verhaal