Coronahulp vrijwilligers schiet tekort: ‘mismatch tussen vraag en aanbod’
Vrijwillige hulp bleek tijdens de eerste maanden van de coronacrisis voor een derde van de hulpbehoevenden in Nederland tekort te schieten. Hoewel er duizenden mensen in actie kwamen en het aanbod vaak hoger was dan de vraag, bleven veel mensen toch verstoken van hulp.
,,Het probleem is nog niet voorbij, sommigen missen vooral sociaal contact. Daarom nemen we maatregelen’’, zegt Jeroen de Punder, directeur van NLvoorelkaar, het grootste vrijwilligersplatform (170.000 deelnemers) van ons land. Via zijn digitale marktplaats van vraag en aanbod van onbetaalde hulp kwam het tijdens de (intelligente) lockdownmaanden tot 28.000 ‘matches’. Het aantal aanmeldingen van vrijwilligers was negen keer zo groot als voor de coronacrisis.
(Credits: Aurélie Geurts)
Hoog aantal
,,Dat is een hoog aantal en daar zijn we heel blij mee, maar uit ons onderzoek onder leiding van Lucas Meijs, hoogleraar strategische filantropie en vrijwilligerswerk aan de Erasmus Universiteit, blijkt dat lang niet iedereen de juiste hulp heeft gekregen. Met name op het sociale vlak, een derde van de hulpbehoevenden voelde zich vaker eenzaam en vroeg om meer contact. Dat was vaak lastig gezien de belemmerende regels en de angst om te worden besmet. Maar uit het onderzoek onder 1800 deelnemers blijkt ook dat een deel van de mensen niet om hulp durfde te vragen, de drempel bleek te hoog. Er rust nog steeds een taboe op eenzaamheid. Daarnaast werkte versnippering van vraag en aanbod ook niet mee, het overzicht was soms kwijt.’’
Veel mensen boden zich aan om boodschappen te doen, maar er was vooral behoefte aan groene vingers
Niet alleen het sociale contact werd gemist, ook was er een gebrek aan ‘groene vingers’. Ofwel: handige vrijwilligers voor klussen in de tuin. ,,Veel vrijwilligers boden zich aan om boodschappen te doen, maar er was vooral een gebrek aan handige mannen en vrouwen die in de tuin en in huis klusjes konden uitvoeren. Nu we dat weten, kunnen we gerichter gaan werven en zullen we vrijwilligers specifiek vragen wat hun vaardigheden zijn, zodat we bij een eventuele tweede coronagolf sneller kunnen inspelen op de vraag’’, aldus De Punder.
NLvoorelkaar neemt meer maatregelen om mismatches te voorkomen en aanbod en vraag beter op elkaar af te stemmen. ,,Deze crisis heeft ons geleerd dat we creatief moeten nadenken over hulp achter de voordeur. Hoe kunnen we voorzien in het wezenlijke contact dat mensen nu hebben gemist, zonder dat daar gezondheidsrisico's bij komen kijken. Het is van belang dat niet alleen wij, maar met name de zorgprofessionals vooraf weten van hulpbehoevenden wat zij nodig hebben. Zo is de ‘hulpvraag’ al in kaart gebracht en kunnen wij gerichter zoeken naar de juiste vrijwilligers.’’
Om de versnippering van vraag en aanbod tegen te gaan, werkt NLvoorelkaar aan het verfijnen van de centrale matchdatabank. ,,We werken samen met 65 gemeenten en kunnen zo op lokaal niveau actief zijn. Maar door die landelijke database van vraag en aanbod kunnen we ook helpen als er bijvoorbeeld iemand in Etten-Leur een specifieke hulpvraag heeft die door niemand uit die plaats kan worden beantwoord. Het kan zomaar zo zijn dat wij een geschikte vrijwilliger vinden die dan wel niet in Etten-Leur woont, maar er wel werkt. De vrijwilligerscapaciteit van Nederland kan nog zeker 35 procent hoger kan als versnippering wordt voorkomen.”
Campagne
In samenwerking met onder meer het ministerie van Volksgezondheid (VWS) lanceert NLvoorelkaar in september een campagne tegen eenzaamheid. ,,Het besef dat je lang niet de enige bent sociaal contact mist, is belangrijk om de stap naar hulp te zetten. Daarnaast zie je dat een deel van deze eenzame groep juist vrijwilligerswerk is gaan doen om meer met anderen in contact te komen. Dat omdenken willen we verder stimuleren.’’
De duizenden extra vrijwilligers die zich dit voorjaar bij NLvoorelkaar hebben aangemeld, zijn volgens directeur De Punder niet massaal weggelopen. ,,We hebben een speciaal coronaplatform gemaakt en we zien geen stijging van het aantal uitschrijvingen. Dat potentieel aan extra vrijwilligers moeten we efficiënter benutten. We weten inmiddels wat ze graag doen, zodat hun hulp op de juiste plek terechtkomt.’’
Noot voor de redactie
Voor meer informatie, beeldmateriaal en interview aanvragen kunt u contact opnemen met:
Anne van Roosmalen
Tel: 06 112 997 06
E-mail: [email protected]
Over NLvoorelkaar
NLvoorelkaar is het grootste vrijwilligersplatform van Nederland. Jaarlijks wordt het platform meer dan 1.5 miljoen keer bezocht door iedereen die iets wil betekenen of zelf vrijwillige hulp kan gebruiken. Van een boodschapje voor de buurman tot iets goeds doen voor goede doelen: je vindt altijd iets wat bij je past in de 10.000+ actuele doing good activiteiten. Met als resultaat meer dan 10 miljoen uur gerealiseerde vrijwillige inzet! Meer informatie: