Helaas niet trending: Giving Tuesday slaat als tegenhanger van Black Friday niet aan in Nederland
Aanstaande vrijdag is het Black Friday, het uit Amerika overgewaaide koopfestijn dat in Nederland echt aan slaat en elk jaar lijkt te groeien. Helaas lijkt de Amerikaanse tegenhanger ‘Giving Tuesday’, waar mensen massaal vrijwilligerswerk doen of een donatie geven aan een goed doel, niet echt aan te slaan. “Jammer, want dat vormt nou juist zo’n mooie balans. Plus onderzoek wijst uit dat dát nou echt duurzaam gelukkig maakt.” aldus Jeroen de Punder van vrijwilligersplatform NLvoorelkaar.
Giving Tuesday
Giving Tuesday, de wereldwijde dag van geven, vindt dit jaar plaats op dinsdag 3 december. Deze dag moedigt mensen, bedrijven en organisaties overal ter wereld aan om samen bij te dragen aan een betere samenleving. Door het geven van donaties, tijd, talent of middelen. Het is dé tegenhanger van de consumptiegerichte dagen zoals Black Friday en Cyber Monday.
Populair sinds 2012
Sinds de oprichting in 2012 in de Verenigde Staten heeft Giving Tuesday zich verspreid naar meer dan 85 landen, waaronder Nederland. Miljoenen mensen wereldwijd doen mee door te geven aan goede doelen, vrijwilligerswerk te doen of anderen in hun gemeenschap te ondersteunen. In 2023 werd wereldwijd een recordbedrag ingezameld.
Niet trending in Nederland
In Nederland slaat de dag minder aan in vergelijking met het populaire Black Friday. Jeroen de Punder, directeur van NLvoorelkaar licht toe: “NLvoorelkaar is het grootste doe-goed platform van Nederland. Trends en dingen in de samenleving waar het gaat over naar elkaar omkijken zien we direct terug in de data. Zo zorgden de start van de Oekraïne oorlog, een overstroming en vluchtelingencrisis voor duidelijk zichtbare ‘pieken’ in het aantal mensen dat hulp aanbiedt. Rondom Giving Tuesday is het helaas nog steeds stil. Er zijn nauwelijks mensen die hiernaar zoeken op Google (bron: Google Trends) of ons platform.”.
Tegengeluid
Wel kent Nederland een sterker wordend tegengeluid tegen Black Friday. Als statement doet het bedrijfsleven niet mee of buigt de dag om naar ‘Green Friday’ (focus op duurzaamheid) of ‘Orange Friday’ (focus op sociaal).
De Punder: “Zelf organiseren we ook een ludieke Orange Friday actie. Je kunt een speciale impact challenge doen waarmee je het verschil maakt voor mensen die in armoede leven. Dat verpakken we in een grappige actie genaamd 'Geef eens wat meer (liefde) uit'.
Onder: voorbeeld campagne Orange Friday ‘Geef eens wat meer (liefde) uit - 100% korting, (niet) voor niks’. Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Onderzoek: duurzaam gelukkig van vrijwilligen
Dat Giving Tuesday niet aanslaat zoals Black Friday noemt de Punder jammer. “Deze geef-dag is een mooie, belangrijke én nodige tegenhanger van de koopdag Black Friday. Daarbij laat onderzoek zien dat goed doen je duurzaam écht gelukkig maakt. Je wordt er ‘rijker’ van: je nuttig voelen, andere mensen ontmoeten buiten je gewone sociale kring, relativerende verhalen horen, bijzondere dingen meemaken.”
Op Giving Tuesday kunnen geïnteresseerden op NLvoorelkaar.nl/giving-tuesday 10 manieren vinden om in 1 minuut, 1 middag of 1 dag het verschil te maken.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Voor meer informatie of foto/video in hoge resolutie kunt u contact opnemen met Anne van Roosmalen, Marketing NLvoorelkaar.
☎️ 06 112 997 06
Over NLvoorelkaar
NLvoorelkaar is het grootste vrijwilligersplatform van Nederland. Jaarlijks wordt het platform meer dan 1 miljoen keer bezocht door iedereen die iets wil betekenen of zelf vrijwillige hulp kan gebruiken. Een boodschapje voor de buurman met gebroken been, vrijwilligerswerk bij een non-profit in de buurt, een project voor KIKA of een kerstkaartje schrijven voor eenzame ouderen: je vindt altijd iets wat bij je past in de 13.500+ actuele doing good activiteiten en hulpvragen.
Er is ruim 18 miljoen uur vrijwillige inzet gerealiseerd. Kijk voor meer informatie: www.NLvoorelkaar.nl.