Tips voor maatschappelijke organisaties
& professionals
Op zoek naar vrijwilligers? Nieuwe gezichten, jongeren of juist oude rotten in het vak? Of je nou vrijwilligers zoekt voor jouw stichting, vereniging of cliënt, er staan op dit platform meer dan 100.000 vrijwilligers te trappelen om iets goeds te doen. Hieronder een paar tips om je met NLvoorelkaar op weg te helpen.
1. VERLEID JE VRIJWILLIGERS
Met gemiddeld meer dan 10.000 actuele vrijwilligersvacatures op dit platform is het belangrijk dat de jouwe er positief bovenuit steekt. Het gaat om het verleiden van de voor jouw perfecte vrijwilliger. Makkelijker gezegd dan gedaan misschien, maar op basis van onze data hebben we wel een paar concrete tips die direct meer reacties opleveren:
- Zorg voor een aantrekkelijke (profiel)foto. Een logo valt daar niet onder ;-)
- Besteed veel aandacht aan de titel en de eerste 2 regels. Die zie je als eerste in het overzicht en de e-matchmailtjes die we naar beschikbare vrijwilligers sturen.
- Wees concreet in wat je nodig hebt en verwacht. Als je flexibel bent of open staat voor ideeën van de ander, geef dan aan dat je dat graag met de vrijwilliger wil invullen. Flexibiliteit hierin is dé trend van dit jaar en wordt door vrijwilligers ontzettend gewaardeerd.
- Vermeld vooral ook waarom jij/jouw cliënt/jouw organisatie zo leuk is. En wat de vrijwilliger eraan heeft: nieuwe mensen ontmoeten, goed voor je CV, gratis trainingen of intervisie etc.
- Bedenk hoe mensen laagdrempelig kunnen instappen:
- Zijn er eenmalige vrijwilligersklussen? Deze zijn perfect om kennis te maken met jouw organisatie en verlagen de drempel om te beginnen met vrijwilligen. Ze zijn ook vindbaar via onze kalender!
- Zijn er mogelijkheden voor groepen? Samen met anderen vrijwiligen werkt ook drempelverlagend. Bijvoorbeeld samen met het gezin, collega's of een groep vrienden.
- Als er niet standaard eenmalige vrijwilligersklussen zijn bij jullie organisatie dan kun je deze mogelijk wel creëren. Bijvoorbeeld een estafette oplossing: Je vraagt vrijwilligers om 2-3x te komen helpen bij een activiteit. Elke keer is de helft van de aanwezige vrijwilligers ervaren en de rest nieuw. Samen komen ze er dan prima uit. Of één vrijwilliger coördineert, dan kunnen anderen aansluiten wanneer ze beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld bij rolstoelwandelen, koffie drinken of wekelijkse bingo.
2. Persoonlijk, zonder persoonsgegevens
Een persoonlijke hulpvraag of vrijwilligersvacature scoort. Gemiddeld krijgen dit soort vragen dubbel zo vaak een reactie! De persoonlijke elementen zijn alle dingen die het uniek maken: specifieke hobby's van de persoon die je gaat helpen, kenmerken van jouw organisatie - gewoon je weet wel, die kleine details die het bijzonder maken.
Maar let op: de hulpvragen en vrijwilligersvacatures die je op dit platform plaatst zijn openbaar en dus voor iedereen zichtbaar. Deel dus geen persoonlijke gegevens zoals achternaam, adres, telefoonnummer of gevoelige informatie via een hulpvraag. Dit soort gegevens kan je met vrijwilligers makkelijk delen via een persoonlijk bericht.
3. VISITEKAARTJE: JOUW ORGANISATIEPROFIEL
Niet alleen jouw vragen of vacatures zijn zichtbaar, ook de organisatie waar je werkzaam voor bent is zichtbaar op dit platform. Handig, want dan zien vrijwilligers in een oogopslag welke vacatures er zijn én ontdekken ze meer over jouw organisatie in het algemeen.
Wanneer je registreert als professional, dan maak je een profiel voor jezelf aan. Vervolgens kun je aangeven voor welke organisatie je werkt of een nieuw organisatieprofiel aanmaken. Wanneer je 'manager' bent van een organisatieprofiel kun je dit profiel aanpassen. Zorg voor een goede foto, logo, enthousiasmerende beschrijving van jouw organisatie en actuele contactgegevens (website, telefoonnummer etc.)
4. FIJN BELEID
Het opstellen van een goed vrijwilligersbeleid dwingt je tot nadenken over een visie op de inzet van vrijwilligers. Vrijwilligers vormen voor (vrijwilligers)organisaties hun belangrijkste kapitaal, dus investeer daar voldoende tijd in. Waarom werkt mijn organisatie met vrijwilligers? Wat is de meerwaarde ervan? Waar en hoe, en met welke taken en verantwoordelijkheden zet ik mijn vrijwilligers in? Waar ligt de grens tussen de inzet van vrijwilligers en die van betaalde krachten?
Het levert duidelijkheid op over de rol/taken van vrijwilligers en maakt zo een gerichtere en betere werving van vrijwilligers mogelijk. Je weet immers naar welke competenties en vaardigheden je op zoek bent. Duidelijkheid zorgt ook voor minder conflicten tussen bijvoorbeeld bestuur, betaalde krachten en vrijwilligers. Het inzetten van vrijwilligers op hun competenties en een goede begeleiding leiden tot minder verloop onder vrijwilligers, waardoor je minder energie hoeft te steken in het vinden van nieuwe vrijwilligers.
Op de website van het NOV lees je hier meer info over.
5. WAARDERING
Natuurlijk waardeer jij de inzet van je vrijwilligers! Zij zetten zich iedere keer weer met hart en ziel in voor jullie organisatie. Het lijkt soms zo vanzelfsprekend, maar dat is het natuurlijk niet. Hoe laat jij weten dat je hun vrijwillige inzet waardeert? Ter inspiratie een paar ideeën:
- Geef een complimentje. Over hun enthousiasme, inzet of iets waar ze bijzonder goed in zijn. Zolang het oprecht en persoonlijk is, is het altijd goed!
- Verjaardagskaartje. Wie vind dat niet leuk? Mag ook digitaal als kosten of persoonsgegevens een probleem zijn. Een persoonlijk ingesproken whatsappje (en als je durft: een verjaardagsliedje ;-)) maakt dat iemand zich heel bijzonder voelt op z'n verjaardag.
- Dag van de vrijwilliger. Is er speciaal dus niet vergeten. Een leuke kaart, videoboodschap, gadget (bv een vuurwerk sterretje met de tekst: 'als elke vrijwilliger een ster kreeg, werd het nooit meer donker'.
- Feestje of uitje. Kun je zo gek maken als je wil maar het gaat hier natuurlijk om met elkaar iets leuks doen en vieren wat er bereikt is. Ga picknicken, op expeditie naar een andere vrijwilligerslocatie, samen koken... het hoeft niet altijd veel te kosten. Wees creatief!
- Cadeautje of cadeaubon. Van tijdschriftenbon tot boekenbon en van dinerbon, bioscoop- of theaterbon tot een bon van Thuisbezorgd.nl, waarmee je vrijwilligers zelf een etentje thuis kunnen bestellen

6. VOG, AVG EN ANDERE AFKORTINGEN
Organisaties kunnen hun vrijwilligers verplichten om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), ook wel bekend als 'bewijs van goed gedrag', te overhandigen. De vrijwilliger kan met de VOG aantonen dat hij of zij in het verleden niets heeft gedaan dat het vrijwilligerswerk in de weg staat. De VOG is daarmee een belangrijk onderdeel van het preventie- en integriteitsbeleid van elke vrijwilligersorganisatie. De VOG is hier gratis aan te vragen.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, of GDPR in Europa genoemd) is sinds 25 mei 2018 van kracht. De AVG vervangt de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De nieuwe verordening over privacy van persoonsgegevens is van toepassing voor alle organisaties die gegevens van personen (persoonsgegevens) in een bestand bewaren. Dat geldt zowel voor het bewaren van persoonsgegevens in digitale bestanden als voor gegevens die op papier staan. Ook deze laatste moeten voortaan veilig worden op geborgen zonder een vreemde daarbij kan. Iedere vrijwilligersorganisatie krijgt dus ook te maken met de AVG!
Over beide onderwerpen kun je meer lezen op de website van het NOV.
7. MEER GELD VOOR VRIJWILLIGERSINZET
Er zijn verschillende mogelijkheden voor maatschappelijke-, vrijwilligersorganisaties en verenigingen. Een rondje Googlen kan voor opleveren ter ondersteuning van jouw organisatie. Er zijn in het algemeen 4 ondersteuningsvormen:
- Fondsen
Bij fondsen waar je een beroep kunt doen op financiële steun moet je denken aan bijvoorbeeld het Oranje Fonds, het VSB Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Grote Clubactie en Jantje Beton. Er zijn meestal ook regionale of lokale fondsen zijn waar een beroep op gedaan kan worden.Om in aanmerking te komen voor fondsen moet je als organisatie vrijwel altijd een stichting of vereniging zijn. Meestal zijn er vastomlijnde criteria om voor fondsen in aanmerking ter komen. Om te weten welke fondsen er zijn en welke criteria zij hanteren is het handig om het Fondsenboek en de Fondsendisk te raadplegen. Deze zijn in te zien bij de Openbare Bibliotheek, of anders aan te vragen bij de FIN. - Subsidies
De meeste verenigingen of stichtingen krijgen subsidies van de gemeente. Veel minder vaak van provincies of de landelijke overheid. Vaak worden subsidies voor een of enkele jaren verstrekt en moet na afloop daarvan opnieuw een subsidie verzoek worden ingediend om opnieuw voor subsidie in aanmerking te komen. - Sponsoring
Vaak gaat het om lokale bedrijven die de helpende hand toesteken. Zowel financieel als door de gift van goederen, bijvoorbeeld voor het kerstpakket. Meestal wordt in ruil daarvoor gevraagd om reclame te maken. - Crowdfunding
Bij crowdfunding vraag je mensen om een kleine bijdrage te doneren. Op een crowdfundplatform kun je geld inzamelen om bijvoorbeeld de aanschaf van een vervoermiddel mogelijk te maken. Hiermee kunnen vrijwilligers worden ingezet om cliënten te vervoeren van en naar de zorglocatie.
Ervaringen

Laura
"Met NLvoorelkaar bereik ik nieuwe vrijwilligers die ik met mijn andere wervingskanalen niet tegenkom."

Fien
"Super dat je direct contact hebt met vrijwilligers en zelfs in het hulpaanbod kunt zoeken."

Roland
"Ik kan met NLvoorelkaar op buurtniveau zien wat er gevraagd en aangeboden wordt, heel handig."
ANTWOORD OP AL JE VRAGEN
In ons helpcentrum vind je antwoorden op al je vragen, tips en tricks of kun je gewoon direct contact met ons opnemen.