Hoe reageer ik op een hulpvraag?
Heb je een hulpvraag gevonden die bij jouw interesses past? Via de knop 'Stuur een bericht' kun je persoonlijk contact opnemen met de hulpvrager. Je kunt dit doen om meer informatie te vragen, meer over jezelf te vertellen of een kennismakingsafspraak te maken.
De hulpvrager ontvangt direct een e-mail met je bericht en kan je een bericht terug sturen. De hulpvrager ontvangt bij geen reactie na 5 dagen een herinnering aan je bericht.
Mocht je tips nodig hebben om dit contact zo goed mogelijk te laten verlopen, kijk dan eens bij onze Tips & Tricks.
Hoe vind ik een passende hulpvraag?
Met het plaatsen van het hulpaanbod geef je aan waar je interesses liggen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven hoe vaak en waar mee je iemand wilt helpen.
Jouw hulpaanbod wordt getoond aan hulpvragers bij jou in de buurt met hulpvragen die passen binnen jouw interesses. Hulpvragers kunnen contact met je opnemen door te reageren op jouw hulpaanbod.
Je kunt natuurlijk ook direct reageren op hulpvragen die je interessant vindt. Je kunt zoeken op de website naar hulpvragen in jouw buurt en selecteren welke categorieën je interessant vindt. Wanneer je meer wilt weten over een bepaalde vraag, kun je de hulpvrager altijd een bericht sturen.
Kan een hulpvrager ook contact met mij opnemen?
Ja. Hulpvragers kunnen je via de website een bericht sturen wanneer ze denken dat je hen mogelijk kan helpen. Je ontvangt hierover een e-mail in je mailbox met de vraag en de mogelijkheid hierop te reageren met 'Ja, ik heb interesse' of 'Nee, ik heb geen interesse'.
Het is wel zo netjes in ieder geval een reactie terug te sturen, ook als je niet kunt helpen. Zo weet de hulpvrager in ieder geval waar hij of zij aan toe is en kan er verder gezocht worden naar een geschikte match.
Ben ik verzekerd wanneer ik vrijwilligerswerk doe?
Vrijwilligerswerk via organisaties & verenigingen
Bij georganiseerd vrijwilligerswerk is de situatie meestal zo dat men verzekeringstechnisch bij ongevallen eerst aanspraak maakt op de eigen aansprakelijkheidsverzekering. Is die er niet of dekt deze niet voldoende, dan wordt deze aangevuld met de vrijwilligersverzekering vanuit de gemeente. Het kan zijn dat er andere regels gelden. Dit kun je altijd navragen bij de organisatie of vereniging waar je vrijwilligerswerk voor doet.
Zelf georganiseerd vrijwilligerswerk
Bij elkaar helpen (bv burenhulp of via NLvoorelkaar) is er geen sprake van officiële organisatie. Men maakt aanspraak op de eigen aansprakelijkheidsverzekering. Dekt dit niet of niet voldoende, dient men dit met elkaar te regelen. Een aansprakelijkheidsverzekering is in Nederland wel gewenst, maar niet verplicht. Daarom is het goed om de eventuele risico's en afspraken met elkaar af te stemmen.
Hoe bied ik mijn hulp aan?
Wil jij je graag inzetten voor anderen? Eenmalig, iedere week, bij iemand thuis of voor een organisatie? Op NLvoorelkaar vind je eenvoudig het vrijwilligerswerk dat bij jouw wensen past.
Je kunt jouw hulp aanbieden door jezelf te registreren en een hulpaanbod te plaatsen. Met het plaatsen van het hulpaanbod geef je aan waar je interesses liggen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven hoe vaak en waar mee je iemand wilt helpen.
Heb je al een account? Klik dan op Inloggen | Registreren rechtsboven op deze pagina en log in met je e-mailadres en wachtwoord. Klik dan op Mijn Pagina. Links op de pagina vind je Mijn Hulpaanbod. Als je hierop klikt, vind je de mogelijkheid je hulpaanbod te plaatsen.
Jouw hulpaanbod wordt getoond aan hulpvragers bij jou in de buurt met hulpvragen die passen binnen jouw interesses. Hulpvragers kunnen contact met je opnemen door te reageren op jouw hulpaanbod. Je kunt natuurlijk ook direct reageren op hulpvragen die je interessant vindt. Bekijk de actuele hulpvragen.
Hoe kan ik mijn aanbod tijdelijk verbergen?
Ben je een hulpaanbieder en wil je tijdelijk niet benaderd worden? Dan kun je ook je hulpaanbod verbergen. Hulpvragers kunnen je alleen benaderen via de website wanneer je een getoond aanbod hebt.
Je kunt je aanbod verbergen via Mijn Pagina en dan Mijn hulpaanbod. Als je klikt op de rode knop Niet Tonen, is je hulpaanbod verborgen. Je kunt wel gebruik blijven maken van je account. Wanneer je weer beschikbaar bent, kun je weer op Tonen klikken.